Witam, tak na początek trochę historii , czyli jak to się wszystko zaczęło .
Dla nas rower jest czymś oczywistym ,aż trudno sobie wyobrazić życia bez niego , jednak nasz ulubiony jednoślad ma tylko ponad 200lat ,a dopiero 50 lat później został wprowadzony napęd na tylne koło .
Powinno się zacząć od wspomnienia o odnalezionych malowidłach przypominających rower , na terenie starożytnego Egiptu , Babilonu , Jednak nie ma pewności co do ich roli ...
Można by było uznać że w roku 1490 , kiedy to Leonardo Da Vinci , naszkicował swoją wizję roweru. Jak na tamte lata jest nad wyraz zaawansowana , przedstawia praktycznie współcześnie działające rowery . Posiada napęd łańcuchowy jak i kierownicę . Jednak nie ma pewności co do autentyczności danego dzieła , co wyklucza , to jako pierwowzór dzisiejszych jednośladów . Poniżej zdjęcie zbudowanego modelu na podstawie szkicu Leonarda ..
Jednak jako pierwszy 'rower' uznaje się dzieło francuza Monsieur de Sivrac , który w roku 1791 przedstawił światu swój prototyp . Jednak znacznie odbiegał od roweru jaki można spotkać dziś , były to połączone ze sobą koła z pierwowzorem kierownicy . Poruszać się można było nią poprzez odpychanie się nogami od podłoża , na dodatek nie dało się sterować .
Udoskonaloną wersją , była opatentowana w 1818roku, przez Karl Freiherr Drais von Sauerbronn tzw. 'maszynę biegowa' . Została wprowadzona kierownica , jak miejsce do siedzenia , przez takie udoskonalenia , pojazd zdobył szybko uznanie
Dopiero w 1839 szkot McCall zbudował pierwszy rower napędzany pedałami , który pozwalał na poruszanie się bez dotykania ziemi nogami . Pedały jednak odbiegały odbiegały od 'typowo rowerowych' , przypominały raczej maszynowe , takie jak się stosowało w starych maszynach do szycia niepędzanych ręcznie . Były ona zamontowane w okolicach kierownicy i napędzały tylne koło za pomocą dźwigni.
Minęło dwadzieścia lat i światu ukazał się kolejny wynalazek jaki zawładnąć ludzkością . W 1861r Pierre Michaux zbudował pojazd napędzany na przednie koło , pedały zostały zamontowane na osi . W taki sposób jeden obrót powodował obrót koła o taką samą ilość ,w wyniku tego poruszanie się takimi pojazdami było powolne i nie przetrwało długo.
Następnie były modyfikację w postaci zwiększenia przedniego koła, co powodowało większy dystans przebyty z jednym obrotem,. Jednak zwiększenie wielkości powodowała mniej stabilny pojazd ,.W 1869 dzięki wspólpracy James Starley i William Hunter opracowali koło z szprychami i wprowadzili również przekładnie , która pozwalała by jeden obrót korby powodował dwa obroty koła . Taki system przyspieszył pojazd , jednak nadal pozostawała sprawa dużej wysokości kierującego , jak i niskiej poręczności szczególnie w przypadku niskich prędkości . Przeciętnie takie rowery ważyło 25-30kg
Dopiero prawdziwą rewolucją okazało się wprowadzenie łańcucha jak i przekładni , pozwalając zachować przystępną wielkość . Pierwowzór zaprojektowany przez Harry John Lawson posiadał , korbę umiejscowią pod siedzeniem z prowadzeniem napędu na koło tylne przy pomocy łańcucha , co owocowało zmniejszeniu wielkości kół .
John Kemp Starley w 1885r przedstawił pojazd , który został pierwowzorem dzisiejszych jednośladów . Konstrukcja przypominająca dzisiejsze rowery , koła zostały sprowadzone do równej wielkości , napęd umiejscowiony mniej więcej na środku pojazdu , napędzany łańcuchem na koło tylne , kierownicą która bezpośrednio skręcała . Ten pojazd stał się o wiele łatwiejszy w obsłudze , stabilniejszy od swoich poprzedników .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz