W
dzisiejszych czasach rower górski , popularnie zwany ‘góral’ bez amortyzatora
pod kierownicą jest rzadkością . Jeszcze nie tak dawno amortyzatory były
przeznaczone dla rowerów wyczynowych. Jednak teraz można spotkać amortyzatory
zamontowane w rowerach dziecięcych .
Rynek
amortyzatorów strasznie się rozwinął , jest czasem trudno się połapać jaki był
by odpowiedni dla naszego roweru. Wszystko zależy od zastosowania , jeden model
może się sprawdzić w xc , a w trekking’u niepraktyczny . Oczywiście nie wszyscy
posiadają kilka rowerów na różne tereny , więc trzeba iść na pewne ustępstwa .
Zastosowanie
w amortyzatorach regulacji skoku , jak i zablokowanie kompletnie , daje
możliwość zmiany charakterystyki amorka . Zmniejszenie , lub zwiększenie
sprawdza się na podjazdach i zjazdach , gdzie większy i mniejszy skok , zmienia
się zachowanie naszego rumaka .Dzięki czemu mamy większą kontrolę nad przednim
kołem zmniejszając skok na podjazdach.
W
przypadku blokowania ‘amorka’ , taka opcja jest przydatna na płaskiej
nawierzchni np. asfalt . Wiele modeli oferuję możliwość blokady , poprzez
manetkę umieszczaną na kierownicy , odnosi się to również dla modeli z niskiej
półki. Jest to miłe ułatwienie , wystarczy tylko ruch ręki , nie trzeba się
zatrzymywać i ‘grzebać’ przy amortyzatorze.
Obecnie
występuję zatrzęsienie amortyzatorów , jest tak duży wybór że łatwo się pogubić
. Oczywiście najłatwiej jest zawitać w sklepię i powierzyć się profesjonalistą,
jednak nie koniecznie musimy mieć do nich zaufanie. Oczywiście zależy do
jakiego sklepu się wybierzemy, jednak w ‘porządnym’ nie powinna nastąpić
sytuacja , kiedy wychodząc nie będziemy zadowoleni, ponieważ obsługa będzie w
stanie przejrzyście i profesjonalnie doradzić w sprawie części nas
interesujących. Jednak jeżeli nie mamy pewności czy po prostu dany produkt był
przedkładany nad konkurencyjny tylko dla tego ,że w magazynie jest spora ilość
. Powinniśmy mieć chociaż podstawą wiedzę na temat zakupywanych produktów .
Dlatego poniżej mam nadzieje w miarę przejrzyście opiszę amortyzatory przednie
, w następnym poście tylne .
Podczas kupowania amortyzatora należy zwrócić uwagę na typ mocowania hamulca. Ogólnie występują
dwa typy mocowana pod hamulec V-break i hamulec tarczowy .Można przyjąć że
istnieją trzy podziały , najdroższe model są wyposażone tylko w mocowanie pod hamulce tarczowe ,
średnia półka amortyzatorów zapewnia
mocowanie pod oba typy , natomiast w najtańszych występuje mocowanie pod
hamulce v-break . Więc gdy znajdziemy amortyzator który nam się podoba i nie
zwrócimy uwagi na typ mocowania hamulca , może się okazać że nie będziemy mieli
pod co zamontować hamulców .
Jeżeli przechodzimy na hamulce tarczowe , tutaj wiąże się to
z pewnymi kosztami, ponieważ nie wystarczy zamontować hamulca na amortyzatorze
, gdyż musimy jeszcze wymienić koła
Podczas gdy przechodzimy na system hydrauliczny , należy wymienić manetki ,
gdyż stare nie będą się nadawały. Co w całości okażę się kosztownym zabiegiem ,
dlatego należy uwzględnić to wcześniej w
naszych planach.
By
dobrać odpowiedni amortyzator dla naszych potrzeb , trzeba się zastanowić do
czego , znaczy jakiej jazdy będzie on nam potrzeby . Oczywiście jest to troszkę
bardziej rozbudowane , ponieważ geometria roweru jest zależna od wysokości
amortyzatora , nie możemy włożyć do każdej ramy jaki chcemy amortyzator ,
ponieważ zamiast pomagać , spowoduje tylko utrudnienia . Poniżej jest
przedstawiona małą tabelka jakie skoki są dal jakiej dziedziny przeznaczone ,
może pomoże wyborze .
Skok w mm
|
Przeznaczenie
|
>60
|
Trekking
|
80
|
Cross, city
|
80-100
|
Cross, turystyka,
|
100-120
|
4x , mtb, dual
|
100-140
|
Enduro, dirt
|
140-170
|
Freeride
|
170>
|
downhill
|
W następnej
części postaram się opisać ogólne rozgraniczenie jakiej wielkości skoki są
stosowane dla jakiej kategorii . Przedstawić budowę poszczególnych
amortyzatorów jak i zastosowanie ,
Zacznijmy
od ogólnego podziału amortyzatorów , następnie trochę budowy, jak i krótki opis
zasad działania poszczególnych…
Dzielimy
na trzy grupy element resorujący
- · Elastomer ,
- · Sprężyna ,
- · Powietrze
Elementy
tłumiące dzielimy następująco
- · Elastomer
- · Spręzynowe
- · Otwarty system powietrzny
- · Zamknięty system powietrzny
- · Zamknięty ‘cardrige’ powietrzny
- · Otwarta kąpiel olejowa
- · Zamknięty ‘cardrige’ olejowy
Następnie podział ze względu na budowę , tutaj wyróżniamy :
- · Jednopółkowe / Teleskopowe
- · Dwupółkowe / Trzypółkowe
- · Upside Down
- · Jednostronne
- · Wewnątrz rury sterowej
- · Panografowe
- Amortyzatory Elastomerowe :
Zacznijmy od tego że elastomer jest tworzywem sztucznym , o właściwościach
podobnych do sprężyny jednak również oferujący funkcje tłumiące, nie tylko
resorujące. Zastosowany materiał jest medium tłumiącym i resorującym , poprzez
ocieranie się łańcuchów polimerowych w strukturze elastomeru materiał szybko
się ściska i wolno rozpręża .Dobierając odpowiednie kawałki elastomeru możemy w
łatwy sposób regulować twardość
zawieszenia.
Wadami takich konstrukcji jest niewielki skoki i wrażliwość
na temperaturę , z niższą staje się twardszy.
Zaletami są
bezawaryjność , łatwość w obsłudze , mała waga i cena
W związku z wadami małych skoków powstały amortyzatory
sprężynowo-elatomerowe , dzięki takim zabiegom został zwiększony skok , jednak zwiększyła
się również waga
- Amortyzator Sprężynowy :
Elementem resorującym jest sprężyna , tłumienie odbywa się
poprzez opór cierni goleni, oraz gumowego ochraniacza. Nie do końca sprawdza
się jako ‘prawdziwy’ amortyzator , ponieważ
właściwie nie występuje tutaj tłumienie , jest to najtańsza i
najprymitywniejsza konstrukcja . Zastosowanie w najtańszych rowerach .
Wady to przede wszystkim waga
Zaletami są duża trwałość , pozwala na uzyskanie dużego
skoku , linowa praca ugięcia
- Amortyzatory Sprężynowo-Olejowe :
W najdroższych wersjach sprężyny wykonana są z tytanu , dla
uzyskania jak najmniejszej wagi , jednak przeciętnie są stosowane stopy stali
chromowo-molibdenowej . Tłumienie odbywa się poprzez zastosowanie oleju , który
jest najodpowiedniejszą metodą , stosowaną również w motoryzacji. Dzięki
zastosowaniu systemu kanalików ,zaworów, tłoczków , olej jest podczas odbicia pompowany
przez duże otworki a powrotnie przez małe, co skutkuje spowolnieniem .Czyli
tłumienie odbywa się poprzez spowolnienie przepływającego oleju .
Taki system zapewnia płynną amortyzację całego skoku
amortyzatora , wykorzystując linową charakterystykę ugięcia sprężyny
Taki typ zapewnia wszechstronną regulację , twardość regulowana
jest poprzez wymianę sprężyny a tłumienie poprzez gęstość oleju
Stosuje się dwa systemy , w których olej jest przechowywany : otwarta kąpiel i zamknięty cartdige
- Otwarta kąpiel olejowa : sprężyna jest zanurzona
bezpośrednio w oleju , rozbieranie należy wykonywać nad jakimś naczyniem dla
oleju . Olej jest poza tłumieniem wykorzystywany dla chodzenia , jak i
smarowania . Niewielka ilość oleju przedostaje się bezpośrednio na golenie,
dzięki czemu mają one stałe smarowanie . Taki system jest mniej efektowny od zamkniętego
,, jednak charakteryzuje się mniejszą wagą
- Zamknięty Cartidge Olejowy : fabrycznie zamknięty i
uszczelniony cylinder , wewnątrz którego znajduję jeden lub więcej tłoków
posiadających otwory , przez które przepływa olej .Taki system zapewnia bardzo
dobre tłumienie jak i nie trzeba się martwić podczas rozkręcani a że poleci nam
olej . Wadami są duża masa , jak i podczas awarii trzeba wymienić cały cartidge
Amortyzatory tego typu są stosowana przede wszystkim w rowerach zjazdowych , oraz tam gdzie jest
istotna małą waga . W takiej konstrukcji może wystąpić powstanie podciśnienia
spienionego oleju co powoduje spadek tłumienia , jednak występuje to
sporadycznie podczas bardzo intensywnego jeżdżenia ..
- Amortyzatory Powietrzne :
Jest nad wyraz rzadko spotykaną konstrukcją , powietrze stanowi
elementy sprężynujące jak i tłumiąca . Zaletą takiego rozwiązania jest waga ,
brak sprężyn i oleju a samo powietrze
nie waży wiele . Wymagane są najwyższej jakości uszczelki , konieczna częsta
kontrola w celu sprawdzenia szczelności
- Amortyzatory Powietrzno-Olejowe :
Amortyzatory tego typu są stosowane w rowerach z ‘wyższej
półki’ , zarówno lekkie jak i doskonale spełniają
rolę tłumienia nierówności. Ich wysoka cena zależy od wysokiego stopnia
skomplikowania . Jest to połączenie najlepszych cech amortyzatorów olejowy i
powietrznych, czyli dobrego tłumienia i niskiej wagi . Olej zapewnia tłumienie
a powietrze spełnia funkcję sprężynowania . Zapewniają wszechstronną regulację zarówno
resorowania , poprzez zmianę ciśnienia powietrza jaki i tłumienia dobierając
odpowiedniej gęstości olej. Wadą w tego typu amortyzatorach jest progresywna
charakterystyka ugięcia , gdy powietrze jest bardziej sprężone widelec staje
się twardszy .
Dla amortyzatorów powietrznych jaki olejowo-powietrznych
wymagana jest specjalna pompka
Podział ze względu na budowę
- Jednopółkowe / teleskopowe
Wiodące amortyzatory na rynku. Skonstruowano z dwóch rur/goleni
, jedna z nich podczas pokonywania nierówności wchodzi w drugą . Dominująca
konstrukcja w amortyzatorach przednich
- Dwupółkowe /trzypółkowe
Występują tutaj dwa / trzy elementy /półki łączące golenie .
Stosowanie takiej konstrukcji zapewnia zwiększoną sztywność widelca . Takie
amortyzatory są stosowana głownie w zjazdach
Z pewnością co poniektórzy widzieli takiego typu widelce w ‘marktowych’
rowerach , jednak one nie mają nic wspólnego z tymi amortyzatorami , chociażby
ze względu że cena tych rowerów [marketowych]jest mniejsza od ceny samego
amortyzatora
- Upside Down
Konstrukcja tych amortyzatorów , można by powiedzieć jest
odwrócona , w odróżnieniu od klasycznej konstrukcji dolne golenie wchodzą w
górne. Wymagają stosowania hamulców tarczowych ,Zastosowania głównie w zjazdach
Jednostronne
Jest to nowatorska konstrukcja firmy Cannondale .
Konstrukcja upside-down z jedną golenią
- Wewnątrz rury sterowej
Konstrukcja stosowana od lat przez firmę Cannondale
Amortyzacja i tłumienie odbywa się w rurze sterowej widelca, a nie w goleniach.
Takie rozwiązanie zmniejsza wagę i zwiększa sztywność
- Panografowe
Działają na zasadzie równoległoboku, odporny na siły
skręcające. Mimo niewątpliwych zalet (sztywność) skomplikowana konstrukcja nie
zachęca firm do produkowania tej konstrukcji.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńAmortyzatory są bardzo istotnymi elementami, jeżeli chodzi o zapewnienie warunków bezpieczeństwa podczas jazdy. W sklepach znaleźć można różne typy amortyzatorów np. gumowe https://powerrubber.com/kat/wibroizolatory/amortyzatory-gumowe/, które odpowiadają za redukcję skutków uderzeń takich jak drgania, czy wstrząsy. Amortyzatory mają wpływ na przyczepność kół do podłoża, a także lepsze hamowanie w czasie sytuacji awaryjnej.
OdpowiedzUsuń