Czyli pobieżnie o tym do jakiej jazdy jest przeznaczony jaki typ roweru ....
- · XC / MTB / CrossCounrty
Najczęściej spotykane rowery na polskich szlakach .
Sprawdzają się dobrze na podjazdach i zjazdach , zapewniając wygodną pozycję na rowerze . Zarówno
spotykamy tutaj pełną amortyzację jak i tylko przednie zawieszenie .
Amortyzatory przednie przeważnie o skoku pomiędzy 80-100mm. W większości
kierownice są proste z zamontowanymi rogami , lub lekko gięte . Zastosowane
hamulce , zarówno V-brake jak i Tarczowe , w zależności od upodobań/ceny .
Wyposażone zazwyczaj w system przełożeń 3x9/3x8 ostatnich latach coraz bardziej
popularny 2x9 . Standardowo wyposażone w koła 26’ zazwyczaj z oponami
przeznaczonymi w teren o średnicy mniej więcej 2’
- · ATB
All Terraijn Bike czyli rower na każdy teren . Jak dla mnie
jest to uboższa wersja MTB . Mają podobną konstrukcję , jednak podzespoły zastosowane są niższej
klasy / gorszej jakości . Geometria pozwala na przybranie wygodnej postawy.
Napęd o przełożeniu 3x9/3x8 hamulce
V-brake . Dostępne są również wersję bez amortyzatora z sztywnym widelcem .
W sklepach chociaż sądzę że rzadko mogą sprzedawcy
przekonywać że są to modele MTB jednak tańsze / z niższej półki
- · Rower Miejski
Najprościej mówiąc są to rowery przeznaczone dla jazdy po
mieście . Do tej grupy zalicza siętzw. Holendy . Konstrukcja pozwala na wygodną
, wyprostowana pozycję , nie obciążającą
kręgosłupa , przez co jest często wybierana przez osoby starsze. W większości
na kołach 28’, oponą przystosowaną na asfaltowe podłoże . W tego typu rowerach
często montuję się amortyzatory dla polepszenia jazdy zarówno przednie , o
małym skoku +/-50 jak i amortyzowane sztyce pod siodłowe .
Oryginalnie nie posiadały one przełożeń , jednak coraz
częściej stosuję się przerzutki . Idealnie sprawdzają się tutaj wewnętrzne ,
gdyż są mniej kłopotliwe. Hamulcami najczęściej stosowanymi są torpeda oraz hamulce bębnowe
Waga roweru nie jest tak istotna , oscyluje w okolicach 20kg
- · Szosowy
Potocznie nazywany ‘kolarzówką’ .Jest zbudowany ze sztywnej
ramy jak i przedniego widelca, rowery tego typu cechują się tym że nie
posiadają amortyzacji . Kierownica jest usadowiona niżej niż siedzenie , przez
co rowerzysta przyjmuje charakterystyczną postawę ‘aerodynamiczną’. Występuje tutaj
charakterystyczna kierownica , skierowana w dół tzw. Baranek . W starszych
modelach do ramy było montowane manetki do zmiany przełożeń , obecnie są one
zintegrowane z hamulcami , zmiana odbywa się poprzez przesuwanie manetki w
prawo/lewo . Korba jest głównie wyposażona w dwa tryby a kaseta zazwyczaj w 9,10 . Zastosowane koła
to praktycznie 28’ [700c] o ważkich oponach sięgających od 05-1,3 . Waga roweru
z średniej klasy oscyluje w granicach 10kg , oczywiście z rozpowszechnieniem
ram carbonowych waga spada
Jest to rower z
przeznaczeniem dla szybkiej jazdy po prostych utwardzonych drogach, i wzasadzie
tylko na takich się sprawdza
- · CX – przełajowy
Jest to mniej więcej rower szosowy przystosowany do jazdy w
terenie . Różni się jednak od szosówki budową , rozstaw kół jest większy
100-104 a w szosowych do 100. Podniesiony suport .Pozycja rowerzysty nie jest już tak pochylona .
Zastosowane są twardsze hamulce [cantilever]
Zastosowane opony wyróżnią się widocznym bieżnikiem , jak i są szersze
dla lepszej przyczepności w terenie
- · Trekkingowy
Z założenia jest to rower do pokonywania długich dystansów .
Bezproblemowo pokonuje tereny leśne ścieżki
jak i asfaltowe drogi. Budowa
roweru pozwala na wyprostowaną pozycję z
kierownicą podniesioną wysoko do góry . W większości wyposażony w amortyzator
przedni o nie wielkim skoku .
Do tego dochodzi nie rzadko amortyzowana sztyca pod
siodłowa lub mostek umożliwiający
regulację nachylenia kierownicy. Standardowo jest wyposażony w koła 28’ z
oponami z umiarkowanym bieżnikiem . Do tego dochodzą jeszcze bagażniki, błotniki , oświetlenie na
dynamie
Jest to rower przystosowany dla spokojnej, wygodnej jazdy ,
jednak nie należy do lekkich
- · Cross
W zasadzie jest to brat bliźniak roweru trekkingowego , z różnicą pozbawienia dodatkowego wyposażenia
, przez co nabiera lekkości i zwinności
- · DH/Downhill
Jest to rower przeznaczony dla zjazdu i właściwie tylko do
tego. Ramy zastosowane tutaj są dodatkowo wzmacniane . Nie występują tutaj
przerzutki przednie , natomiast na korbie montuje się napinacz, by łańcuch
trzymał się na miejscu podczas szalonych zjazdów. Amortyzacja zastosowana tutaj
to największe skoki jakie występują w rowerach od 170-300mm , zazwyczaj
dwupółkowe konstrukcję .Nad wyraz ważne są tutaj hamulce , dlatego stosuje się wyłącznie
tarczowe o dużej tarczy . Opony stosowana tutaj są nad wyraz szerokie do 3cali
.Zastosowana kierownica jest gięta i szeroka, dla uzyskania odpowiedniej
kontroli nad rowerem .
- · FreeRide
Można powiedzieć ,że jest to brat DH , jednak tutaj jest on
przystosowany nie tylko dla zajadów .
Podobnie jak w DH sprawdza się dobrze w zjazdach , ale jest tak skonstruowany
by radził sobie w czasie podjazdu . Rozstaw kół nie jest tak duży . Zastosowane
elementy są bardzo zbliżone dla DH podobne amortyzatory i pozostały sprzęt
.Jest to rower przeznaczony na bezdroża
- · Enduro
Jest to coś pomiędzy
FR a XC , czyli okrojone FC i rozbudowane XC. Podobnie jak w FC jest
zastosowana pełna amortyzacja , z kilkoma wyjątkami, ale geometria pozwala na
pozycję zbliżoną dla XC . Przednie zawieszenie jest większe od XC czyli 120-130. Hamulce hydrauliczne Napęd
jest podobny do XC jednak z trwalszych
materiałów . Rozstaw kół jest nieco większy niż
w XC.
- · Dual / Dirt / 4x / Street
Rowery bardzo zbliżone dla siebie konstrukcyjnie , jednak z
innym zastosowaniem . Dual i 4x służą do
ścigania się na trach specjalnie p[przystosowanych pod tego typu zawody
.Dual czyli dwójka zawodników zmierza się miedzy sobą a 4x czwórka zawodników .
Dirt i Street służy do wykonywania trików . Dirt jest
wykorzystywany na trasach ziemnych a
Street na trasach z przeszkodami ,często
wmieście
Rowery tego typu charakteryzują się mocno opadającą górną
rurą ramy , siodełko jest maksymalnie obniżone . Amortyzator stosuję się tutaj
w przedziale 60-130mm. W rowerach przeznaczonych dla street ,można się spotkać
z brakiem amortyzatora, gdyż jest zbyteczny podczas wykonywania takich trików. Zastosowano szeroką gięta kierownice z krótkim mostkiem .
Napęd jest montowany tylko w Dual i 4x , do wykonywania trików nie jest potrzebny . Koła zastosowane
w Dual i 4x to 26’ a Street i Dual to 24’
- · BMX
Czyli Bicykle Moto Cross stworzone na wzór motocykli
crossowych . Wyróżnia się nich charakterystyczną kierownicę z poprzeczką . Ramy zazwyczaj to stal ,
stosowane są również aluminiowe jak i stalowe . Nie ma sztywnych zasad w
produkcji rowerów , poszczególne modele różnią się od siebie geometrią, masą i konstrukcją. W większości są stosowane
koła 20’ rzadziej 24’ . Hamulce w przewadze stosowane są u-brake , czasem
v-brake . Kasety montowane są single speed , w przypadku kręcenia do tyłu korbą
się nie obraca .W BMX stosuje się pegi , które służą pomocą podczas wykonywania
trików . Wyróżnia się przednie prinks i tylne rilks .
Wyróżniamy tutaj kilka styli jazdy
Dirt – tory specjalnie przygotowywane dla jazdy
Vert – skoki na rampach
Street – czyli jazda w mieście
Park – specjanie przygotowane parki dla wykonywania
akrobacji tzw skate-park
Flatland – ewolucje na płaskim terenie
·
Trial
Jest to specyficzny rower , wykorzystywany tylko dla
wykonywania ewolucji, trików , zady wyczynowej. Jego konstrukcja jest
pozbawiona siodełka , ponieważ nie ma zastosowania, podczas skakania na
przeszkodach nie jest konieczne . Charakteryzuje się lekką i trwała konstrukcją.
Przeważnie wyposażony w hamulce hydrauliczne szczękowe .
Koła niewielkie o szerokich, mocnych obręczach .Rozróżniamy tutaj rowery o
kołach 20’ mod i 24’ stock
- · Ostre Koło
Rama lekka , zbliżona konstrukcyjnie do szosowych . Rowery
pozbawione amortyzacji , sztywny przedni widelec . Koła zarówno 26’ jak i 28’ .
Hamulce występują tylko na przednie
koło.
Rowery tego typu są proste w budowie , części nie są drogie.
W ostrym kole jest szczególny napęd , jest tu tylko jeden bieg . Zębatka tylna
jest zamontowana na stałe w piaście , co skutkuję ciągłym poruszaniem się korby
, nawet nie pedałując korba cały czas się okręca .Przez taki patent jest
możliwa jazda do tyłu.
- · Tandem
Jest to specyficzny rodzaj roweru . Przeznaczony dla jazdy
dwóch osób jednocześnie . Napdzanie roweru odbywa się poprzez dwie osoby jednocześnie , co pozwala
zaoszczędzić energię . Jazda takim
tandemem wymaga wprawy , łatwiej o wywrotkę . Osoba siedząca z tyłu ma ograniczone
pole widzenia , z powodu pleców osoby siedzącej przed nią .
- · Składane Rowery
Nazywane składakami. Posiadają prostą konstrukcję , która
daje się łatwo złożyć , bez używania narzędzi .Posiadają niewielkie
wymiary. Na kołach od14-24’ . Początkowo
były ubogie w dodatki , obecnie stosuje się przerzutki jak i bagażniki
oświetlenie .Najbardziej popularne w dużych miastach.
- · Cruiser
Charakterystyczna budowa roweru ,wzorowana na motocyklach pod tą samą nazwą .
Waga w tych rowerach nie ma znaczenia , liczy się bardziej wygląd niż waga.
Wyposażone w kierownicę tzw. Jaskółkę , siedzisko jest umiejscowione poniżej
linii kierownicy , powoduję to wygodną, wyprostowaną pozycję kierującego.
W większości nie posiadają przełożeń , jak już to w piaście
. Takie rowery są bez amortyzacji
Super post! Bardzo ciekawy przegląd różnych rodzajów rowerów. Zawsze warto mieć świadomość, jakie opcje są dostępne, aby wybrać ten idealny dla siebie. Dzięki za podzielenie się tą wiedzą!
OdpowiedzUsuń__________
https://rowery-colex.pl/