wtorek, 15 kwietnia 2014

Rodzaje rowerów.



 Czyli pobieżnie o tym do jakiej jazdy jest przeznaczony jaki typ roweru ....




  • ·         XC / MTB / CrossCounrty



Najczęściej spotykane rowery na polskich szlakach . Sprawdzają się dobrze na podjazdach i zjazdach , zapewniając  wygodną pozycję na rowerze . Zarówno spotykamy tutaj pełną amortyzację jak i tylko przednie zawieszenie . Amortyzatory przednie przeważnie o skoku pomiędzy 80-100mm. W większości kierownice są proste z zamontowanymi rogami , lub lekko gięte . Zastosowane hamulce , zarówno V-brake jak i Tarczowe , w zależności od upodobań/ceny . Wyposażone zazwyczaj w system przełożeń 3x9/3x8 ostatnich latach coraz bardziej popularny 2x9 . Standardowo wyposażone w koła 26’ zazwyczaj z oponami przeznaczonymi w teren o średnicy mniej więcej 2’



  • ·         ATB


All Terraijn Bike czyli rower na każdy teren . Jak dla mnie jest to uboższa wersja MTB . Mają podobną konstrukcję  , jednak podzespoły zastosowane są niższej klasy / gorszej jakości . Geometria pozwala na przybranie wygodnej postawy. Napęd o przełożeniu 3x9/3x8  hamulce V-brake . Dostępne są również wersję bez amortyzatora z sztywnym widelcem .
W sklepach chociaż sądzę że rzadko mogą sprzedawcy przekonywać że są  to modele MTB  jednak tańsze / z niższej półki



  • ·         Rower Miejski


Najprościej mówiąc są to rowery przeznaczone dla jazdy po mieście . Do tej grupy zalicza siętzw. Holendy . Konstrukcja pozwala na wygodną , wyprostowana  pozycję , nie obciążającą kręgosłupa , przez co jest często wybierana przez osoby starsze. W większości na kołach 28’, oponą przystosowaną na asfaltowe podłoże . W tego typu rowerach często montuję się amortyzatory dla polepszenia jazdy zarówno przednie , o małym skoku +/-50 jak i amortyzowane sztyce pod siodłowe .
Oryginalnie nie posiadały one przełożeń , jednak coraz częściej stosuję się przerzutki . Idealnie sprawdzają się tutaj wewnętrzne , gdyż są mniej kłopotliwe. Hamulcami najczęściej stosowanymi są  torpeda oraz hamulce bębnowe
Waga roweru nie jest tak istotna , oscyluje w okolicach 20kg 


    

  • ·         Szosowy


Potocznie nazywany ‘kolarzówką’ .Jest zbudowany ze sztywnej ramy jak i przedniego widelca, rowery tego typu cechują się tym że nie posiadają amortyzacji . Kierownica jest usadowiona niżej niż siedzenie , przez co rowerzysta przyjmuje charakterystyczną postawę  ‘aerodynamiczną’. Występuje tutaj charakterystyczna kierownica , skierowana w dół tzw. Baranek . W starszych modelach do ramy było montowane manetki do zmiany przełożeń , obecnie są one zintegrowane z hamulcami , zmiana odbywa się poprzez przesuwanie manetki w prawo/lewo . Korba jest głównie wyposażona w dwa tryby  a kaseta zazwyczaj w 9,10 . Zastosowane koła to praktycznie 28’ [700c] o ważkich oponach sięgających od 05-1,3 . Waga roweru z średniej klasy oscyluje w granicach 10kg , oczywiście z rozpowszechnieniem ram carbonowych waga spada
 Jest to rower z przeznaczeniem dla szybkiej jazdy po prostych utwardzonych drogach, i wzasadzie tylko na takich się sprawdza





  • ·         CX – przełajowy


Jest to mniej więcej rower szosowy przystosowany do jazdy w terenie . Różni się jednak od szosówki budową , rozstaw kół jest większy 100-104 a w szosowych do 100. Podniesiony suport  .Pozycja  rowerzysty nie jest już tak pochylona . Zastosowane są twardsze hamulce [cantilever]  Zastosowane opony wyróżnią się widocznym bieżnikiem , jak i są szersze dla lepszej przyczepności w terenie





  • ·         Trekkingowy


Z założenia jest to rower do pokonywania długich dystansów . Bezproblemowo pokonuje tereny leśne ścieżki  jak i asfaltowe  drogi. Budowa roweru pozwala na wyprostowaną pozycję  z kierownicą podniesioną wysoko do góry . W większości wyposażony w amortyzator przedni o nie wielkim skoku .
Do tego dochodzi nie rzadko amortyzowana sztyca pod siodłowa  lub mostek umożliwiający regulację nachylenia kierownicy. Standardowo jest wyposażony w koła 28’ z oponami z umiarkowanym bieżnikiem . Do tego dochodzą  jeszcze bagażniki, błotniki , oświetlenie na dynamie
Jest to rower przystosowany dla spokojnej, wygodnej jazdy , jednak nie należy do lekkich




  • ·         Cross


W zasadzie jest to brat bliźniak roweru trekkingowego ,  z różnicą pozbawienia dodatkowego wyposażenia , przez co nabiera lekkości i zwinności





  • ·         DH/Downhill


Jest to rower przeznaczony dla zjazdu i właściwie tylko do tego. Ramy zastosowane tutaj są dodatkowo wzmacniane . Nie występują tutaj przerzutki przednie , natomiast na korbie montuje się napinacz, by łańcuch trzymał się na miejscu podczas szalonych zjazdów. Amortyzacja zastosowana tutaj to największe skoki jakie występują w rowerach od 170-300mm , zazwyczaj dwupółkowe konstrukcję .Nad wyraz ważne są tutaj  hamulce , dlatego stosuje się wyłącznie tarczowe o dużej tarczy . Opony stosowana tutaj są nad wyraz szerokie do 3cali .Zastosowana kierownica jest gięta i szeroka, dla uzyskania odpowiedniej kontroli nad rowerem .





  • ·         FreeRide


Można powiedzieć ,że jest to brat DH , jednak tutaj jest on przystosowany  nie tylko dla zajadów . Podobnie jak w DH sprawdza się dobrze w zjazdach , ale jest tak skonstruowany by radził sobie w czasie podjazdu . Rozstaw kół nie jest tak duży . Zastosowane elementy są bardzo zbliżone dla DH podobne amortyzatory i pozostały sprzęt .Jest to rower przeznaczony na bezdroża




  • ·         Enduro


Jest to coś pomiędzy  FR a XC , czyli okrojone FC i rozbudowane XC. Podobnie jak w FC jest zastosowana pełna amortyzacja , z kilkoma wyjątkami, ale geometria pozwala na pozycję zbliżoną dla XC . Przednie zawieszenie jest większe od XC  czyli 120-130. Hamulce hydrauliczne Napęd jest podobny do XC jednak z  trwalszych materiałów . Rozstaw kół jest nieco większy niż  w XC.





  • ·         Dual / Dirt / 4x / Street


Rowery bardzo zbliżone dla siebie konstrukcyjnie , jednak z innym zastosowaniem . Dual i 4x służą do  ścigania się na trach specjalnie p[przystosowanych pod tego typu zawody .Dual czyli dwójka zawodników zmierza się miedzy sobą a 4x czwórka zawodników .
Dirt i Street służy do wykonywania trików . Dirt jest wykorzystywany  na trasach ziemnych a Street na trasach z  przeszkodami ,często wmieście
Rowery tego typu charakteryzują się mocno opadającą górną rurą ramy , siodełko jest maksymalnie obniżone . Amortyzator stosuję się tutaj w przedziale 60-130mm. W rowerach przeznaczonych dla street ,można się spotkać z brakiem amortyzatora, gdyż jest zbyteczny podczas wykonywania  takich trików. Zastosowano szeroką gięta  kierownice z krótkim mostkiem .
Napęd jest montowany tylko w Dual i 4x , do wykonywania  trików nie jest potrzebny . Koła zastosowane w Dual i 4x to 26’ a Street i Dual to 24’




  • ·         BMX


Czyli Bicykle Moto Cross stworzone na wzór motocykli crossowych . Wyróżnia się nich charakterystyczną kierownicę  z poprzeczką . Ramy zazwyczaj to stal , stosowane są również aluminiowe jak i stalowe . Nie ma sztywnych zasad w produkcji rowerów , poszczególne modele różnią się od siebie geometrią,  masą i konstrukcją. W większości są stosowane koła 20’ rzadziej 24’ . Hamulce w przewadze stosowane są u-brake , czasem v-brake . Kasety montowane są single speed , w przypadku kręcenia do tyłu korbą się nie obraca .W BMX stosuje się pegi , które służą pomocą podczas wykonywania trików . Wyróżnia się przednie prinks i tylne rilks .

Wyróżniamy tutaj kilka styli jazdy
Dirt – tory specjalnie przygotowywane dla jazdy
Vert – skoki na rampach
Street – czyli jazda w mieście
Park – specjanie przygotowane parki dla wykonywania akrobacji tzw skate-park
Flatland – ewolucje na płaskim terenie
·          Trial
Jest to specyficzny rower , wykorzystywany tylko dla wykonywania ewolucji, trików , zady wyczynowej. Jego konstrukcja jest pozbawiona siodełka , ponieważ nie ma zastosowania, podczas skakania na przeszkodach nie jest konieczne . Charakteryzuje się lekką i  trwała konstrukcją.
Przeważnie wyposażony w hamulce hydrauliczne szczękowe . Koła niewielkie o szerokich, mocnych obręczach .Rozróżniamy tutaj rowery o kołach 20’ mod i 24’ stock





  • ·         Ostre Koło


Rama lekka , zbliżona konstrukcyjnie do szosowych . Rowery pozbawione amortyzacji , sztywny przedni widelec . Koła zarówno 26’ jak i 28’ . Hamulce występują tylko  na przednie koło.
Rowery tego typu są proste w budowie , części nie są drogie. W ostrym kole jest szczególny napęd , jest tu tylko jeden bieg . Zębatka tylna jest zamontowana na stałe w piaście , co skutkuję ciągłym poruszaniem się korby , nawet nie pedałując korba cały czas się okręca .Przez taki patent jest możliwa jazda do tyłu.




  • ·         Tandem


Jest to specyficzny rodzaj roweru . Przeznaczony dla jazdy dwóch osób jednocześnie . Napdzanie roweru odbywa się poprzez  dwie osoby jednocześnie , co pozwala zaoszczędzić  energię . Jazda takim tandemem wymaga wprawy , łatwiej o wywrotkę . Osoba siedząca z tyłu ma ograniczone pole widzenia , z powodu pleców osoby siedzącej przed nią .





  • ·         Składane Rowery


Nazywane składakami. Posiadają prostą konstrukcję , która daje się łatwo złożyć , bez używania narzędzi .Posiadają niewielkie wymiary.  Na kołach od14-24’ . Początkowo były ubogie w dodatki , obecnie stosuje się przerzutki jak i bagażniki oświetlenie .Najbardziej popularne w dużych miastach.




  • ·         Cruiser


Charakterystyczna budowa roweru  ,wzorowana na motocyklach pod tą samą nazwą . Waga w tych rowerach nie ma znaczenia , liczy się bardziej wygląd niż waga. Wyposażone w kierownicę tzw. Jaskółkę , siedzisko jest umiejscowione poniżej linii kierownicy , powoduję to wygodną, wyprostowaną pozycję kierującego.
W większości nie posiadają przełożeń , jak już to w piaście . Takie rowery są bez amortyzacji




















1 komentarz:

  1. Super post! Bardzo ciekawy przegląd różnych rodzajów rowerów. Zawsze warto mieć świadomość, jakie opcje są dostępne, aby wybrać ten idealny dla siebie. Dzięki za podzielenie się tą wiedzą!
    __________
    https://rowery-colex.pl/

    OdpowiedzUsuń